tisdag 14 maj 2013

Vilken Strindberg är bäst?

Såg på min Timehop att idag för exakt ett år sedan var det jubileumsfirande för att Strindberg hade dött för 100 år sedan. Kommer inte ihåg det själv så det måste ha varit ett dåligt firande ... eller väldigt bra, beroende på hur man ser på det.

En festlig gubbe?
Tror faktiskt att jag ska tvinga mig själv att läsa en Strindberg-bok så här i vuxen ålder för att se om/hur mina intryck av denna författare har förändrats sen skolåldern. 

Enligt boken "1001 böcker du måste läsa innan du dör" så har jag att välja mellan Hemsöborna, Röda rummet och Inferno. Men vilken ska jag välja? Vilken är den absolut bästa Strindberg-boken som man bör läsa innan man dör?




1 kommentar:

  1. Ingen Strindbergsexpert alls men jag gillar Hemsöborna bäst av de tre.

    SvaraRadera