onsdag 22 maj 2013

Maria Friedner: Besvärjelser och Beskydd

Kortfattat handlar Besvärjelser och Beskydd om Cecilia vars mormor oväntat försvinner. Det visar sig inte bara att mormor är en fé, hon har dessutom kidnappats av ett gäng vättar som meddelar att de vill ha ett barn i utbyte. Cecilia har bara sju dagar på sig att hitta på en lösning för annars kommer vättarnas hövding Pappa Kauri äta mormor till middag. Allt Cecilia vet nu är att hon måste rädda mormor, men hon blir hela tiden distraherad och tiden börjar löpa ut ...

Ordet promiskuös är det som bäst beskriver huvudpersonen Cecilia. Hon festar, dricker och har ett gäng kavaljerer som hon har sex med. Med risk för att verka pryd så störde jag mig faktiskt en hel del på just hur lättfotad hon är. Det skär sig gentemot resten av boken med sina roliga figurer och dialoger. Jag irriterade mig också lite på att huvudpersonen framställs som korkad och tafatt. Jag har min egen bild av hur en hjälte ska vara och skulle önskat att hon haft en mer jordnära personlighet.

Besvärjelser och Beskydd är Maria Friedners debutroman och det märks att hon funderat mycket på hur en alternativ värld bredvid människornas skulle kunna se ut. Jag tycker om blandningen med olika typer av sagoväsen. De är visserligen stereotypiska men de passar in och ger en igenkänningsfaktor som gör det enklare att ta till sig.

Maria Friedner har också försökt ta de traditionella sagofigurerna in i 2000-talet. Det fungerar till viss del men dras nästan till sin spets när det visar sig att de inte bara har sitt egna forum på nätet (kallat Fairynet) men dessutom även egna magiska mobilappar. Jag tycker det blir för mycket .

Jag upptäckte ganska snart att jag inte direkt ingår i målgruppen för den här boken. De läsare jag ser framför mig av den här boken är tjejer i övre tonåren som gillar Fantasy blandat med Sex In The City.

Boken är ganska lättläst med enkel svenska och lagom långa kapitel. Jag tror att det här är en sån bok som folk kommer antingen älska eller hata. Ändå är jag nyfiken över hur Cecilia kommer utvecklas och skulle mycket väl kunna läsa en uppföljare på denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar